Salut

LA SALUT COMUNITÀRIA I LA XARXA D’ACTIUS DE SALUT

LSalut Comunitaria - Xarxa d'Actius
A SALUT COMUNITÀRIA I LA XARXA D’ACTIUS DE SALUTi (àmbit de Salut)

 

Cada comunitat té talents, habilitats, interessos i experiències que constitueixen un arsenal útil per millorar la seva salut i benestar. Aquests valors anomenats actius de salut, ajuden i milloren la capacitat de les persones, els grups, les comunitats i les institucions per mantenir el benestar i la salut, així com per reduir les desigualtats en salutii

Hi ha múltiples tipus d’actius de salut: ambientals, geogràfics, culturals, socials…., ja sigui a nivell personal, per els vincles i xarxes de la comunitat o a través de les institucions. La seva potenciació pot determinar accions molt diferents. Totes elles però són complementaries a l’atenció a les patologies per a les que contem amb l’atenció sanitària. No es tracta de fer responsable a la comunitat d’allò que han de fer les institucions. Ans al contrari ajudar a l’exigència de la responsabilitat institucional en el compliment dels compromisos i objectius

Als recursos per la cura de la salut basats en un sistema sanitari públic i universal, la salut comunitària afegeix recursos de resistència. Segueix la lògica de fer fàcils i accessibles les opcions saludables, orientades al benestar, al creixement i a l’envelliment així com davant les dificultats que causen la malaltia o la mort.

L’Agència de Salut Pública de Catalunya i la de Barcelona tenen amplia experiènciaiii en salut comunitària amb informes i projectes molts d’ells consultables a la seva web. Projectes que poden ajudar a apropar l’assumpció de l’autonomia i el benestar de la pròpia vida.

El nomenament del Sr Esteve Fernández com a secretari de Salut Públicaiv va acompanyat de la propera aprovació dels estatus de l’Agència de Salut Pública per a una acció intersectorial eficaç com una de les seves responsabilitats principals.

Cal afegir que haurien de servir per reforçar la participació de les associacions ciutadanes facilitant actuacions i experiències al temps que s’informi sobre els actius de salut i la seva importància, per a fomentar la creació i participació en ells. Les mateixes associacions són actius de salut.

 

i https://salutpublica.gencat.cat/ca/agencia/plans-estrategics/pinsap/accions-eines-projectesrelacionats/
actius-salut/material-docencia/ Recursos
ii X Congrés de Metges i Biòlegs de Llengua Catalana, celebrat a Perpinyà el 1976. Salut “aquella manera de viure que és autònoma,
solidària i joiosa”. https://www.uoc.edu/dt/20179/index.html
iii https://salutpublica.gencat.cat/ca/ambits/promocio/salut-comunitaria/processos-comunitaris/
iv https://salutpublica.gencat.cat/ca/detalls/Article/Nou -article-03715